Hjelpetiltak fra barnevernstjenesten
Generelt om tjenesten
Tema
- Pleie-, rehabiltering og omsorg- Helse
- Barnehage
- Øvrige tjenester
- Skole, SFO og utdanning
Beskrivelse
Alle kan en eller annen gang havne i en situasjon hvor man trenger hjelp til seg selv og sine barn. Barnevernet er til for å hjelpe barn og for å sikre at de blir tatt godt vare på.
Når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, skal barnevernstjenesten sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien. Hensynet til hva som er best for barnet, er avgjørende.
Hjelpetiltak er som oftest helt frivillig og er noe som kan bli en positiv forandring for barnet og familien.
Slike hjelpetiltak kan være veiledning, støttekontakt, avlastning for foreldre, besøkshjem og økonomisk hjelp. Formidling av plass i fosterhjem og institusjon kan også være hjelpetiltak. Barn skal bo hjemme så sant det er mulig. Det legges vekt på å finne årsakene til problemene og drøfte dem med foreldre og barn.
Målgruppe
Barn under 18 år. Når barnet samtykker, kan tiltak videreføres inntil ungdommen har fylt 25 år.
Kriterier/vilkår
Barnet må ha vanlig bosted i Norge og bo her.
Hjelpetiltak vil også kunne gis til barn som oppholder seg i Norge og som er flyktninger eller er internasjonalt fordrevne, eller når barnets vanlige bosted ikke lar seg fastsette.
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Misfornøyd med barnevernet?
Alt om barnevernet (fra Buf-direktoratet)
Partnere
Lover og forskrifter
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se spesielt barnevernloven kapittel 4 og § 6-5.
Lover
BarnevernlovenForvaltningsloven
___
Skjema
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Foreldre, venner, naboer, barnehage/skole, helsestasjon osv. som ser at et barn trenger et hjelpetiltak, kan melde fra til barnevernstjenesten.
Barneverntjenesten har plikt til å følge opp en melding eller en henvendelse fra foreldre som trenger hjelp.
Barnet skal få tilstrekkelig og tilpasset informasjon og har rett til fritt å gi uttrykk for sine synspunkter.
Saksbehandling
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Kontaktinformasjon
Kontaktavdeling
Avdeling: | Astafjord Barneverntjeneste |
Telefon: | 97572055 |
Besøksadresse: | 9350 Sjøvegan |
Ansvarlig enhet
Avdeling: | Astafjord barneverntjeneste |
Epost: | gunnhild.masterbakk@salangen.kommune.no |
Postadresse: | Postboks 77 9355 SJØVEGAN |
Besøksadresse: | Kongsveien 77 9350 SJØVEGAN |
Kontaktpersoner
Navn: | Gunnhild Masterbakk |
Tittel: | leder barneverntjenesten |
Telefon: | 902 36 112 |
Epost: | gunnhild.masterbakk@salangen.kommune.no |
Andre opplysninger
Opprettet | 2016-01-11 09:49 |
Oppdatert: | 2016-01-11 09:49 |
Gyldig fra | 2011-02-07 |
Gyldig til | 2020-01-23 |
