Kommunal garanti for lån

Generelt

Beskrivelse

Nav kan garantere for lån som en form for økonomisk stønad. Garanti for lån kan være aktuelt hvis du har behov for å ta opp et større lånebeløp. Du kan henvises til en låneinstitusjon med Nav-kontoret som garantist (kausjonist).

Kategorier

  • Sentraladministrasjonen
  • PRO - pleie, rehabiltering og omsorg
  • Helse
  • Øvrige tjenester

Målgruppe

  • De som midlertidig er ute av stand til å sørge for eget livsopphold
  • De som trenger å låne penger til utgifter som ikke regnes som livsopphold
  • De som trenger å låne penger selv om alle andre muligheter til å forsørge seg selv ikke er utnyttet

Kriterier/Vilkår

Grunnvilkåret for å få en lånegaranti er det samme som for økonomisk stønad for øvrig. Garanti kan gis til den som ikke kan sørge for sitt livsopphold selv eller som trenger det for å overvinne eller tilpasse seg en vanskelig livssituasjon. I tillegg skal det være sannsynlig at søker vil være i stand til å betale tilbake lånet.

Regelverk

Gjeldende lov og regelverk

Kommunen velger selv om stønaden skal gis i form av en lånegaranti. Se § 21 i lov om sosiale tjenester i Nav.

Lov

Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen § 21 Stønadsformer
Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen §§ 18 og 19 Vilkår for stønad

Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Ta kontakt med Nav for å få hjelp til å søke om kommunal garanti for lån.

Saksbehandling

Det vil bli fattet et vedtak. I vedtaket går det fram om du har fått tildelt tjenesten eller ikke og hva tjenesten eventuelt omfatter.

Saksbehandlingstid

Kommunen har plikt til å behandle saken så snart som mulig. Dersom saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig svar om årsaken til dette, med opplysninger om når det antas at vedtaket vil bli fattet.

Klagemulighet

Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi deg veiledning. Klageinstans er Fylkesmannen. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til endre det. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken gå videre til Fylkesmannen.

Kontaktinformasjon

Kontaktpersoner

Fornavn: Ståle
Etternavn: Gabrielsen
Tittel: NAV-leder
Telefon: 55 55 33 33
E-post: stale.gabrielsen@nav.no

Kontaktenhet

  • Navn: Nav Lavangen
  • Telefon: 77 28 52 20
  • Besøksadresse: Nessveien 24 9357 TENNEVOLL

Andre opplysninger

Gyldig til

30.01.2020

Sist oppdatert

11.01.2016 09:57