Bruksendring

Generelt

Beskrivelse

Hvis du ønsker å få gjennomført et tiltak som medfører bruksendring av boligen/bygningen din, må du søke kommunen om tillatelse. Det betyr at tiltaket ikke kan settes i gang før tillatelse er gitt av kommunen. En ren endring i bruk uten bygningsmessige endringer kan også være søknadspliktig. Et eksempel kan være et uthus som tas i bruk som anneks. Søknaden må utformes av et firma som har kompetanse til å gjennomføre en søknadsprosess (ansvarlig søker). Det kan for eksempel være en byggmester, entreprenør eller arkitekt. Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel innenfor samme bruksenhet (for eksempel å gjøre om en kjellerbod til kjellerstue) kan du søke tillatelse om selv uten å engasjere et firma. (Se Mindre byggetiltak på bebygd eiendom).

I særlige tilfelle kan kommunen etter søknad gi deg personlig ansvarsrett. Det betyr at du gjennomfører tiltaket selv (er selvbygger). For å være selvbygger må du sannsynliggjøre at du er i stand til å utføre det arbeidet du har søkt om å få gjøre selv (se Selvbygger).

Kategorier

  • Tekniske tjenester
  • Øvrige tjenester

Målgruppe

Hus- og bygningseiere

Kriterier/Vilkår

For å kunne sette i gang tiltaket må søknaden, og eventuelt søknad om dispensasjon fra gjeldende regler og planer, være godkjent av kommunen. Følgende vilkår må være oppfylt:

  • Nabovarsling må være foretatt 
  • Tiltaket må oppfylle alle relevante byggtekniske krav
  • Tiltaket må ikke være i strid med kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan

Pris for tjenesten

Gebyr og avgifter 2016

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

Direktoratet for byggkvalitet

Regelverk

Lov

Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)
Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) kap. 21 Krav til innhold og behandling av søknader
Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) kap. 29 Krav til tiltaket
Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) § 20-1 Tiltak som omfattes av byggesaksbestemmelsene

Forskrift

Forskrift om byggesak
Forskrift om byggesak § 2-1 Bruksendring
Forskrift om tekniske krav til byggverk (TEK 10) kap. 9 Ytre miljø
Forskrift om tekniske krav til byggverk (TEK10)

Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Hvis du ikke kan søke selv (se beskrivelsesfeltet), må du ta kontakt med et firma som kan stå ansvarlig for hele søknadsprosessen. Firmaet vil være ansvarlig søker og sender søknaden på dine vegne. Det vil fungere som et bindeledd mellom deg som tiltakshaver (byggherre), kommunen og andre ansvarlige som skal bistå med å gjennomføre tiltaket.

Søknadsskjema

Nabovarsel
Nabovarsel (elektr.)
Søknad om tillatelse til tiltak

Søknaden sendes til

Lavangen kommune, Nessveien 7, 9357 Tennevoll

Saksbehandling

Hvis søknaden er fullstendig og tiltaket ikke er i strid med bestemmelsene gitt i  plan- og bygningsloven med forskrifter, skal kommunen gi tillatelse innen en bestemt frist (se under). Søkeren og de som eventuelt har gjort merknader får et skriftlig vedtak. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket.

Saksbehandlingstid

En søknad om tillatelse som ikke medfører dispensasjon fra vilkårene skal avgjøres av kommunen innen tolv uker. Byggesaksgebyret skal reduseres med 25 % for hver påbegynte uke tidsfristen overskrides.

Foreligger det i tillegg ikke merknader fra naboer/gjenboere og uttalelser fra annen myndighet ikke er nødvendig, skal kommunen avgjøre saken innen tre uker. Hvis kommunen ikke har avgjort søknaden før fristen har gått ut,  regnes tillatelse for gitt forutsatt at det du søker om ikke er i strid med gjeldende regler og planer.

Kommunen kan forlenge disse fristene hvis saken er særlig komplisert, krever ekstra politisk avklaring eller tillatelse/samtykke fra andre myndigheter. Hvis fristen forlenges, skal søkeren få melding om dette så fort det blir klart at fristen ikke vil bli holdt.
 

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra vedtaket er mottatt. Du velger selv om du vil at ansvarlig søker (eller for eksempel en advokat) skal fremme klagen for deg. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Kontaktinformasjon

Kontaktpersoner

Fornavn: Albert
Etternavn: Pedersen
Tittel: Teknisk sjef
Telefon: 77 17 65 60
Mobil: 901 68 127
E-post: albert.pedersen@lavangen.kommune.no

Kontaktenhet

  • Navn: Teknisk etat
  • Leder: Albert Pedersen
  • Telefon: 77176560
  • Epost postmottak@lavangen.kommune.no
  • Postadresse: Nessveien 7 9357 TENNEVOLL
  • Besøksadresse: Nessveien 7 9357 TENNEVOLL

Andre opplysninger

Sist oppdatert

05.01.2016 09:48